Toch maar aan de blog: eerste twee weken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Kelly Wigleven - WaarBenJij.nu Toch maar aan de blog: eerste twee weken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Kelly Wigleven - WaarBenJij.nu

Toch maar aan de blog: eerste twee weken

Blijf op de hoogte en volg Kelly

06 September 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De vlucht verliep goed, alleen wat gehaast met de overstappen. Bij de vlucht ’s nachts had ik 3 stoelen voor mijzelf, heerlijk kunnen slapen dus. In Port Elizabeth werd ik opgehaald door Sam. Het is ongeveer 5 minuutjes rijden van het vliegveld naar mijn huis. Hier heb ik een kamer met een eigen douche, die ik dan weer niet gebruik omdat de douche niet warm wordt.

Op maandag ben ik aangekomen en op woensdag was mijn eerste stage dag! Het eerste wat mij verteld werd: het is hier geen Nederland, als je om 4 uur je werk nog niet af heb, ga je gewoon naar huis en doe je dat de volgende dag. Welkom in South Africa!!
De kinderen die bij protea wonen, wonen hier een halfjaar. Bij protea gaan ze naar school en worden er therapieen gegeven. De kinderen die hier zitten zijn net uit huis geplaatst om verschillende redenen, dus bij protea proberen we aan de verwerking van de trauma’s te werken. Op dit moment zijn er 42 kinderen van 6 tot 12 jaar. De eerste dag heb ik veel dossiers van de kinderen gelezen. Hier zit informatie over hun achtergrond in, maar ook verslagen van de individuele therapie sessies. Heel interessant om voor mij te lezen hoe dat hier in zijn werk gaat. Het is anders dan op school, dan lees je ook wel eens van die heftige verhalen, maar nu komt daar ineens een echt gezicht bij.

Op vrijdag hadden we een feestje georganiseerd door Joy. We gingen met een stuk of 40 studenten bij haar braaien en vervolgens gingen we naar 2 bars en een club in het township. Echt een geweldige avond! Hele vriendelijke en gezellige afrikanen! Het was ook ontzettend goedkoop, 750 ml bier voor 90 cent. De eerste en laatste keer want Joy vertrekt en om zelf daar naar toe te gaan is niet veilig genoeg.

Op zaterdag zijn we naar een rugby wedstrijd geweest: kings vs. Sharks. Van de spelregels wist ik niet veel, maar de sfeer was top. De kings zijn van Port Elizabeth en hebben nog geen wedstrijd gewonnen dit seizoen en dus ook eindigde deze wedstrijd in een verlies…
’s Avonds hebben we een afscheidsbraai gehad van Lars. Hij heeft hier 2 maanden vrijwilligers werk gedaan. Hij heeft een aantal local friends gemaakt en die kwamen ook allemaal, dus dat was super gezellig!

Maandag weer begonnen op stage. Deze dag ben ik naar een ander kindertehuis geweest: Oosterland Youth centre. Hier kunnen 120 kinderen wonen. Het was er ook erg groot en mooi! Voor 2 kids zit protea er bijna op en die gaan hier wonen. Hier hadden we een intake gesprek met onze social workers, hun social workers, de externe social worker, de 2 kids en de vader van de kinderen. Interessant om te weten hoe dat gaat. Er werd veel gevraagd over het gedrag van de kinderen en over medische dingen. Het bizarre vind ik nog steeds dat dat weeshuis in december dicht is, december is hun zomervakantie. Alle 120 kinderen gaan dan naar huis, naar hun ouders of naar familie. En families wonen hier vaak vlak bij elkaar in townships. Alle rampscenarios schieten dan door mijn hoofd. Die kinderen zijn toch niet voor niets uit huis gehaald… De andere dagen hadden we ’s ochtends vaak een vergadering en ’s middags breng ik met de kinderen door. Veel met ze klieren en kletsen om vertrouwen te winnen.

Donderdagavond hadden we weer een leuk feestje! We moesten netjes gekleed en mochten geen sandaaltjes of sportschoenen aan. Laat dat nou het enige zijn wat ik mee had…

Vrijdag was een speciale dag: spring day. Normaal mijn vrije dag, maar ik wilde weten hoe ze dat hier vieren. Spring day is het begin van de lente. Zij zien dit als een nieuwe start: de bloemen zijn dood en er beginnen nieuwe bloemen te groeien, dus vergeten we het oude gedrag en beginnen we opnieuw! Ik vond het een beetje lijken op de goede voornemens van oud en nieuw. Het begon met een openingswoord en daarna heeft elke klas een stukje opgevoerd! Erg leuk om te zien hoe erg ze hun best hebben gedaan. Tussen de acts door heeft mijn stagebegeleider gebeatboxt! Hij deed het erg leuk en ook gingen sommige kinderen nog rappen. Het was tof om de kinderen een keer van een andere kant te zien. Hierna hebben we met de staff van protea lekker gegeten.

Vrijdag was ook de dag dat ik 3 nieuwe huisgenootjes kreeg. S ’Avonds zijn we daarom met ze alle uiteten gegaan. Het eten was niet top, maar gezellig was het wel. Onze groep kent nu 17 Nederlanders.

Zaterdag zijn we wezen shoppen en zondag hebben we genoten van een dagje strand. Tot nu toe dus prima naar m'n zin. Op naar de volgende stage week!

kiss

  • 06 September 2015 - 21:28

    Renée:

    Super leuk om te lezen Kelly!
    Benieuwd naar je volgende verhaal!

    Geniet ervan!

  • 06 September 2015 - 21:52

    Daisy:

    super leuk een blog!!!

  • 06 September 2015 - 22:07

    Maureen:

    Hi Kel ☺️ superleuk om te lezen! Fijn, dat je het naar je zin hebt! ✌

  • 06 September 2015 - 22:26

    Marjan:

    helemaal leuk

  • 06 September 2015 - 22:28

    Marjan:

    Helemaal leuk !!

  • 06 September 2015 - 23:24

    Cindy:

    Leuk om je verhaal te lezen, ben benieuwd naar wat je allemaal mee maakt daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Port Elizabeth

vijf maanden leven in Zuid-Afrikaaaa

Recente Reisverslagen:

11 Oktober 2015

vakantie in PE

11 Oktober 2015

Back in PE

13 September 2015

week nummero 3

06 September 2015

Toch maar aan de blog: eerste twee weken
Kelly

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 2484

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 19 Januari 2016

Port Elizabeth

Landen bezocht: